Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen

 Contact  
 


bol.com Partner


Twaalf manieren om een compliment te geven

Eindelijk is hij er...

LICHAAMSTAAL, hét boek


Alles wat je moet weten om mensen
beter te begrijpen en te beïnvloeden

  Bekijk de preview

Er gaat niets boven een persoonlijk gesprek. Maar hoe vaak heb je je niet vergist in de mooie praatjes en de blauwe ogen van je gesprekspartner? Reken af met leugens, twijfels en verkeerde indrukken en ontdek hoe je met kennis van lichaamstaal mensen feilloos doorziet.

Lichaamstaalexpert Frank van Marwijk kent als geen ander de betekenis van de signalen die we onbewust uitzenden. Hij weet wat mensen bedoelen met hun houding, gebaren, gezichtsuitdrukkingen en stemgebruik.
Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Frank van Marwijk Waarderingsmanagement als levensstijl
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Waarderingsmanagement als levensstijl

In Februari en maart staan het geven en krijgen van persoonlijke aandacht volop in het nieuws. 14 Februari is het Valentijnsdag en op 1 maart volgt de Nationale Complimentendag. Dit zijn mooie gelegenheden om ook uw personeel en relaties bijzondere aandacht te geven, maar dat niet alleen. U kunt van motiveren en waarderen uw levensstijl maken. Een complimenteuze en motiverende manager heeft meer oog voor het goede en weet anderen steeds op originele wijze te waarderen. Daardoor oogst hij bovendien zelf ook meer waardering en succes!

Twee bijzondere dagen
Dit is de tijd van het jaar waarin de persoonlijke aandacht die we aan anderen geven veel belangstelling krijgt. Op 14 februari - valentijnsdag - staat traditiegetrouw de persoonlijke aandacht voor anonieme geliefdes centraal. Steeds meer wordt er rond deze dag ook interesse getoond voor andere vormen van persoonlijke aandacht die we geven aan mensen die ons na staan, zowel in de privé-sfeer als op het werk. Zo is er ook veel aandacht voor het zakelijk flirten, waarbij het er niet zozeer om gaat dat we onze collega’s verleiden tot een liefdesdans, maar dat we door onze spontane manier van doen een ontspannen ambiance creëren die positief bijdraagt tot betere samenwerking en grotere productiviteit op het werk .

En als we Valentijnsdag hebben gehad is er al snel weer een volgende dag waarop we op bijzondere wijze kunnen laten blijken dat we gesteld zijn op onze collega’s en anderen om ons heen. 1 maart is namelijk uitgeroepen tot de Nationale Complimentendag. Deze dag is bedoeld als legitimering om onze naasten eens bijzonder in het zonnetje te zetten. Op deze dag is het aardig om eens vaker dan gebruikelijk een compliment te geven - ook voor de werkzaamheden die vanzelfsprekend zijn. Wellicht is dit ook een leuke gelegenheid om eens te beginnen met het ‘voorwaarts complimenteren’, bedacht door collega Coert Visser. Dit werkt als een soort kettingbrief - u krijgt één compliment en op uw beurt geeft u er twee door. Tenslotte kunt u deze dag ook gebruiken als aanleiding om een groot compliment in een originele vorm te gieten.

Aandacht en complimenten
We zijn vaak zo intensief met de inhoudelijke kant van ons werk bezig, dat we soms vergeten om speciale aandacht te geven aan de personen met wie we werken. Zeker als de perikelen rondom het werk een strijd worden - wat helaas vaak voorkomt - is er weinig aandacht meer voor persoonlijke waardering. Dit soort dagen kunnen helpen om even de knop om te draaien en eens op een andere manier naar uw collega’s te kijken. Persoonlijke aandacht geven en complimenteren dragen bij aan een goede werksfeer. En bijzonder genoeg werkt het zo dat als u werkt aan betere onderlinge verhoudingen, de inhoudelijke aspecten van het werk direct in een ander zonlicht komen te staan. De neuzen staan dan dezelfde kant op, waardoor de productiviteit werkelijk groter wordt.

Complimenteren als levensstijl
Eerder schreef ik al over complimenten en daarbij stond vooral uw blijk van waardering aan anderen centraal. Ook beschreef ik eerder hoe het komt dat mensen gewoonlijk zo weinig complimenten geven en hoe u daar verandering in kunt brengen. Daarna heb ik u suggesties aan de hand gedaan om ook zelf meer waardering te krijgen. Later beschreef ik twaalf manieren om een compliment te geven.

De kracht van het compliment is zo sterk dat daar wat mij betreft nooit genoeg over geschreven kan worden. Waardering is een belangrijke motivator en de manier waarop u die waardering geeft hoeft niet steeds gelijk te zijn. Als het gaat om het geven van positieve aandacht, bent u zeker niet gebonden aan één manier. Originaliteit, variatie en creativiteit zijn belangrijk als het gaat om het geven van persoonlijke aandacht. U kunt daar zeker een tweede natuur van maken, waardoor het complimenteren niet slechts een handeling meer is, maar eerder een levensstijl wordt. U verandert dan in een complimenteuze persoonlijkheid, die de goede eigenschappen van zijn medewerkers gemakkelijk herkent en deze steeds op een bijzondere manier weet te waarderen. Ik kan u vertellen dat deze levensinstelling veel vruchten zal afwerpen. In veel bedrijven is namelijk gebleken dat het regelmatig complimenteren van personeel veel productiever werkt dan frequent berispen, als daarbij tenminste sprake is van oprechte en onvoorwaardelijke waardering. Door deze manier van doen zult u bovendien ook zelf aardig gevonden worden.

Onvoorwaardelijke waardering
Goede complimenten hoeven niet per se geld te kosten. Zoals ik eerder beschreef is het belang van het compliment in de eerste plaats dat u positieve aandacht geeft aan wat de ander heeft gedaan, hoe hij eruit ziet of voor wie hij is. Een cadeautje of een persoonlijk feest kan de gedachte die u wilt uitdragen weliswaar ondersteunen, maar dit mag nooit het hoofddoel zijn. De persoon in kwestie moet vooral het gevoel overhouden dat u hem bijzonder waardeert. Hij moet niet het idee hebben dat u hem slechts beloont om hem aan te moedigen zijn werk in de toekomst - nog - beter te doen. Een persoonlijke pluim voor persoon en werk zijn van grotere waarde dan een collectieve materiele lofuiting.

Positief gevoel uitwisselen
Bij een compliment van persoonlijke aard is het vooral belangrijk dat u stilstaat bij wat u zo waardeert. Het sturen van een memo met de tekst: GOED ZO!, is leuk, maar niet voldoende. Beter is het om bij uw medewerker te gaan zitten en met hem persoonlijk te praten over wat u eigenlijk zo goed vindt en daarbij uw enthousiasme te tonen. Toon belangstelling! Luister aandachtig naar wat uw medewerker over het gebeuren vertelt en reageer daar positief op. Bij een goed compliment geeft u uw medewerker hetzelfde gevoel dat u zelf had over datgene waarover u zo positief bent. U geeft hem iets terug van uw eigen beleving. Zo maakt u het succes van uw medewerker tot een gezamenlijke ervaring waar u trots op bent.

Laat uw waardering niet alleen blijken uit uw woorden, maar ook door uw gedrag. Glimlach veel en toon positieve lichaamstaal. Een Engelse uitdrukking zegt: Imitation is the greatest form of flattery - imitatie is het grootste compliment - en hierin schuilt zeker veel waarheid. Het verkrijgen en geven van erkenning door middel van kopieergedrag is iets dat we zelfs al kenden in ons prilste begin. In onze babytijd begrepen we de woorden goed en slecht nog niet. Als we iets deden of als we een bepaald gezichtje trokken, wisten we dat het goed was omdat onze vader of moeder dit nadeed. We lieten ook onze waardering blijken door de ouder na te doen.

Maar nu we volwassenen zijn, doen we dat nog steeds. Als we iemand waarderen spiegelen we vaak spontaan zijn houding en bewegingen. Als u de manier van doen van de ander overneemt, laat u blijken dat u die persoon en diens prestaties waardeert. Maak gebruik van de ontdekkingen van anderen. Gebruik de werkwijze van de medewerker die iets goed heeft gedaan. Zorg er ook voor dat de goede acties van uw medewerker gemakkelijk een vervolg kunnen krijgen. Zo zal de ander merken dat u zijn prestaties waardeert, zelfs zonder dat u een woord hoeft uit te spreken.

Gerelateerde onderwerpen:
De kunst van het complimenteren
Waarom is complimenteren zo moeilijk?
Waarderingsmanagement als levensstijl
Twaalf manieren om een compliment te krijgen
Zorg dat u zelf waardering krijgt
Zo neemt u een compliment in ontvangst
Van klaagcultuur naar complimentencultuur
Wat doet u op complimentendag?
1 maart: Nationale ComplimentenDag

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Boek: Het Anti-Klaagboek

                Eerste hulp bij zeuren en zaniken

Laat je dag niet meer verpesten door het gezeur en gezanik van collega's, familie of vrienden. Ontdek hoe je korte metten maakt met hun geklaag in dit nieuwe boek van Bart Flos.

Voor veel mensen is het glas altijd halfleeg. Op de eerste lentedag klagen ze al over de warmte en bij een salarisverhoging mekkeren ze over de nieuwe auto van de buren. Klinkt dit bekend? Maak dan gebruik van je aangeboren optimisme en reken ook af met de klaagcultuur, thuis en op het werk!

   Anti-Klaagboek
  Eerste hulp bij zeuren en zaniken
  Bart Flos
  Uitgeverij Haystack
  2011
  ISBN: 9789077881934

Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
http://www.lichaamstaal.nl
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Hoe ziek is uw medewerker werkelijk? Twaalf manieren om een compliment te geven.

Terug naar Index







Boeken op onderwerp:
waardering
respect
aandacht
emotie
slijmen
management
goedkeuring
relatie


Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je leren
Frank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Meer informatie
Managementboek.nl
Bol.com



Het groot complimentenboek
Het groot complimentenboek
Er is nu een vernieuwde druk van Het groot complimentenboek .

Meer complimenten
Managementboek.nl
Bol.com



Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.

Meer informatie
Hier bestellen.






Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Collecteren voor goede doelen
Manipuleren kun je leren
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Lichaamstaal van dieren
Griekse gebaren
Franse gebaren
Kus-test
Ademhaling
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Lichaamstaal van kinderen
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...