Lichaamstaal, de taal die iedereen spreekt

 Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen

 Contact  
 


bol.com Partner


Hoe word je een charismatisch leider?

Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview

We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Frank van Marwijk Maak een goede indruk door een verzorgd uiterlijk
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Maak een goede indruk door een verzorgd uiterlijk

U bent uitgenodigd voor een receptie bij het bedrijf van een klant. U ziet dit als een perfecte gelegenheid om nieuwe contacten te leggen. Voordat u vertrekt besteedt u daarom wat extra aandacht aan uw uiterlijk. U scheert uzelf extra glad, trekt een net pak en een modieuze stropdas uit de kast en zorgt dat ook uw schoenen er stralend uitzien. U weet namelijk dat het belangrijk is om er goed uit te zien. De eerste indruk maakt u maar één keer!

Slechts de buitenkant
Op zich is het natuurlijk bijzonder te noemen, welk effect uw uiterlijke verschijning heeft op de indruk die u op anderen maakt. Iedereen kan tenslotte een mooi pak aantrekken, maar dat zegt op zich niets over de inhoud daarvan. Bovendien maakt de context nogal wat verschil. Als een nieuw verworven kennis u de volgende dag in trainingspak en verwaaide haren op de trimbaan tegenkomt, doet dat geenszins afbreuk aan de indruk die u eerder heeft gemaakt.

Hoe neemt men u waar?
Dat u wordt gewaardeerd op uw uiterlijk heeft te maken met een typisch verschijnsel van de menselijke waarneming. Om ordening te maken in de vele indrukken die ons via onze zintuigen bereiken, zijn we gewend om de binnenkomende informatie te sorteren, onderscheiden en combineren. Zo gaan we er bijvoorbeeld automatisch vanuit dat mensen die naast elkaar en in dezelfde richting lopen bij elkaar horen. Een man met een lichtgrijs pak valt op in een groep waarvan de anderen in het zwart gekleed zijn. We zijn zelfs geneigd om hem aan te wijzen als degene die 'er niet bij hoort'. De conclusies die we op deze manier trekken zijn niet altijd juist.

Halo en horn effect
Het beoordelen van een persoon op zijn uiterlijk berust op een gelijksoortig principe. Een verzorgd uiterlijk wordt gezien als een goede eigenschap. Onbewust veronderstellen we dan dat de persoon die er verzorgd uitziet ook andere goede eigenschappen bezit zoals intelligentie, betrouwbaarheid, kracht en respect. Het op deze wijze generaliseren van goede eigenschappen wordt het halo effect genoemd. Anderzijds kan het ook voorkomen dat u een vooral negatief beeld van iemand overhoudt na de eerste indruk die u van hem of haar kreeg. Dit wordt dan het horn effect genoemd.

De eerste indruk
Het kan lang duren voordat de eerste indruk die iemand maakt verandert; ook als deze voor een groot deel op vooroordelen berust. Stelt u zich bijvoorbeeld voor dat u twee sollicitatiegesprekken voert. Voordat u het gesprek ingaat, ziet u de sollicitanten in de gang zitten. De eerste sollicitant is een wat gezette man in een kostuum die hem niet geheel lijkt te passen. Hij hangt een beetje onderuit en kauwt op een plastic roerstaafje. Als hij u in het oog heeft, strekt hij zich plotseling als een kaars omhoog in zijn stoel en kijkt u verschrikt aan. De tweede sollicitant is een goed uitziende vrouw die u vriendelijk toelacht als u door de gang loopt. De eerste indruk van beide sollicitanten heeft u reeds ontvangen.

U bent misschien van mening dat deze eerste indruk niet bepalend mag zijn voor uw besluitvorming. Na afloop van het gesprek zult u mogelijk zelfs beweren dat het niet uw eerste blik, maar het gesprek is geweest dat de doorslag heeft gegeven om uiteindelijk voor de dame te kiezen.

Voorgevoel
Toch heeft uw eerste indruk daar waarschijnlijk een grote rol bij gespeeld. De eerste indruk bepaalt namelijk ook het verloop van het gesprek dat volgt. Omdat u wilt controleren of uw voorgevoel klopt zult u de man veel meer bevragen. U wilt weten of hij wel past in het team, of hij voldoende stressbestendig is, of hij zich genoeg zal inzetten en of hij wel betrouwbaar is. U zult hem uitvoerig bevragen over zijn arbeidsverleden en hem pittige cases voorleggen. Bij de vrouw daarentegen, heeft u van meet af aan het gevoel dat het wel goed zit. Het gesprek met haar zal dus vanaf het begin veel meer ontspannen zijn. Uw vragen zullen aansluiten bij de gemoedelijke sfeer waarin het gesprek plaatsvindt.

Een goede presentatie
Uiterlijk vertoon heeft dus grote invloed op de onderlinge beoordeling van mensen. Ook hoe u zelf door iemand wordt beoordeeld, kan best op verkeerde veronderstellingen berusten, maar die wetenschap doet de mening van de ander niet zomaar veranderen. U doet er dus inderdaad goed aan om op de bedrijfsreceptie van uw klant goed voor de dag te komen. Gepaste kleding en goede uiterlijke verzorging zijn daarbij een belangrijk onderdeel. Verder is het goed om aandacht te besteden aan uw gehele presentatie.

Laat zien dat u er bent
Zoals eerder genoemd zegt een mooi kostuum alléén nog weinig over de persoon die het draagt. Tijdens een bijeenkomst waar iedereen in correcte kleding verschijnt wordt u dus vooral beoordeeld op uw gedrag zoals houding en bewegingen, mimiek en oogcontact, plaats in de ruimte en manier van benaderen. Bescheidenheid siert de mens maar ten dele: laat zien dat u er bent! Onderbreek gerust (op een correcte manier) een gesprek om uzelf aan een ander voor te stellen. Maak oogcontact, sta rechtop en geef een stevige hand. Introduceer anderen. Toon u een belangstellend luisteraar. Gebruik humor op gepaste momenten. Houd uw contacten kort. Deel uw visitekaartjes gericht en met mate.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


In maart 2012 verscheen de elfde druk van

Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren verkocht!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
http://www.lichaamstaal.nl (.com)
e-mail:
telefoon: 06 16024219


De impact van vergadergedrag Hoe word je een charismatisch leider?

Terug naar Index







Boeken op onderwerp:
indruk
uitstraling
uiterlijk
kleding
mensenkennis
zakelijk flirten

Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je lerenFrank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Meer informatie en nieuws
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby'sKan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.
Meer informatie
Hier bestellen.





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Collecteren voor goede doelen
Manipuleren kun je leren
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Lichaamstaal van dieren
Griekse gebaren
Franse gebaren
Kus-test
Ademhaling
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Lichaamstaal van kinderen
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...