Home  Extra  Auto's  Goede doelen  Huis en wonen  Eten en drinken  Dating  Dieren  Computer  Games  Verzekering  Lenen  Sport
 


bol.com Partner


Collectanten voor goede doelen
Lees alles over lichaamstaal in
het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk

Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij
bol.com of Managementboek.nl

Een pagina over de auto

Als je op zoek gaat naar een website over de auto verwacht je misschien van alles te lezen over verschillende merken auto's, PK's, assocoires en uiteenlopende snufjes voor de auto. Deze pagina gaat over de lichaamstaal van de auto of liever gezegd van de persoon die erin rijdt. En toch kun je dat niet helemaal los van elkaar zien.

Lichaamstaal en de auto

De auto heeft een speciale plek in ons leven gekregen. Soms wordt een auto wel onze heilige koe genoemd. Maar de auto is misschien wel meer dan dat. Als jij in je auto stapt, gebeurt er iets speciaals met je. Iets in jou verandert. De auto lijkt dan een verlengde van jezelf te worden. Als mensen met elkaar in contact treden, houden ze gewoonlijk een bepaalde lichamelijke afstand tot elkaar aan. Maar zodra je in de auto stapt, wordt je persoonlijke territorium groter. De denkbeeldige luchtbel om je heen lijkt zich aan te passen aan het formaat van de auto, alsof je zelf bent gegroeid. Als je net in een nieuwe auto rijdt, zul je merken dat je nog even aan de grootte moet wennen en dat je daarna het formaat als het ware aanvoelt.

Als je dan geconfronteerd wordt met een nauwe doorgang of een krappe parkeerplaats, vertelt je gevoel je precies of je auto ertussen past. Daarmee worden manouvreren door het verkeer en parkeren vertrouwde routines. Bij ontmoetingen met andere mensen die in een auto rijden, geldt ook een bepaalde fysieke afstand die we daarbij op prijs stellen. Helaas houdt niet iedereen daar evengoed rekening mee. Auotomobilisten kunnen van bumperkleven behoorlijk zenuwachtig worden, zelfs als dat stilstaand voor het stoplicht is. Het voelt alsof je persoonlijke territorium wordt aangetast en dit kan boosheid en zelfs roekeloos rijgedrag als reactie veroorzaken.

Ontmoetingen in de auto

De ontmoetingen tussen mensen in auto's zijn helaas niet altijd even vriendelijk als wanneer deze zelfde mensen elkaar zonder metalen omhulsel zouden ontmoeten. Bij mensen houd je als vanzelf rekening met bijvoorbeeld de onderlinge afstand die je moet aanhouden in sociaal contact. En als dat mis gaat, is een waarschuwende blik voldoende. Dat is anders als we in de auto zitten. Op een of andere manier zien we andere weggebruikers eerder als auto's dan als mensen. De auto zorgt ook voor een zekere anonimiteit. Het is bijzonder om te zien hoe mensen die plaatsnemen in een auto zich gedragen alsof niemand hen kan zien. Zo zie je soms mensen achter het stuur die in hun neus peuteren alsof ze zich onbespied wanen.

Doorbreek de anonimiteit

Agressie in het verkeer zou een stuk minder kunnen worden als we onze medeweggebruikers als medemensen zouden beschouwen. Het zou ook goed zijn als we minder anoniem zouden zijn in een auto. We zouden daardoor meer rekening met elkaar gaan houden. Als iemand anders of jijzelf iets verkeerd doet in de auto, dat niet al te grote gevolgen heeft, zouden we elkaar beter begrijpen en er bijvoorbeeld sneller voor open staan ons te verontschuldigen, dan dat we meteen agressief reageren. Doorbreken van de anonimiteit in de auto kan opmerkelijke effecten hebben. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

Je ware gezicht in het verkeer

Je wilt bijvoorbeeld invoegen in het verkeer, maar niemand wil je er meer tussen laten. Evenals jij bewaken anderen hun kostbare minuten en begrijpen dat elke voordringer van hun tijd afgaat. Wat jou tegenwerkt is de anonimiteit die je hebt in een auto. Iedereen kijkt strak voor zich uit zonder rekening te houden met anderen. Als werkelijk niemand jou voor wil laten gaan, helpt het om je raampje open te draaien en oogcontact te maken met een andere automobilist. Lach vriendelijk, trek je schouders op en maak gebaren van verontschuldiging. Wijs naar de plek waar je heen wilt. Opeens ben jij geen anonieme automobilist meer, maar een mens in de ogen van de ander.

Je voordoen als een bekende

Op weg naar je werk word je gesneden door een automobilist. Woedend druk je op je toeter en tik je op je voorhoofd. De automobilist beantwoordt jouw gebaar op vergelijkbare wijze. Je adrenalinepijl stijgt voelbaar en je eigen rijstijl wordt er ook niet bepaald veiliger op: je remt plotseling of geeft er juist wat gas bij. Dit kan ook anders. In plaats van op je hoofd te wijzen steek je met een grijns je hand omhoog alsof je de persoon goed kent. De automobilist die nauwelijks de tijd heeft gekregen om jou goed te bekijken, veronderstelt nu dat hij misschien echt een bekende heeft afgesneden. Uit gêne en om te voorkomen dat jouw herkenning bevestigd wordt, zal hij ervoor zorgen dat hij wat afstand houdt.

Non-verbale communicatie van de auto

Tot nu toe heb ik het vooral gehad over de lichaamstaal van de automobilist in het verkeer. Maar in de auto zelf is ook veel meer non-verbale communicatie verborgen. Als je alleen al kijkt naar het uiterlijk van het voertuig krijg je veel informatie. De auto zegt ook iets over de eigenaar. Het bezit van een luxe (lees dure) auto geeft de eigenaar meer status. Met een luxe auto wek je de indruk dat je zelf belangrijk en rijk bent. Daarom wordt de auto vaak gezien als een statussymbool. Bekend zijn de verhalen over buren die elkaar telkens opnieuw willen overtreffen door een steeds grotere en luxere auto te kopen. De luxe van de auto wordt bepaald door het merk, de grootte, de prijs, de leeftijd, de vormgeving en de kleur.

Karakter en uitstraling

In een auto zitten veel psychologische aspecten verborgen die er door de fabrikant zijn ingezet om de auto een bepaald karakter en luxe uitstraling te geven. Dit heeft ook effect op de verkoop. Zo kunnen bijvoorbeeld grote koplampen en brede bumpers geven een gevoel van veiligheid geven. Veel mensen kiezen graag een donkere lakkleur, dit suggereert dat de auto een dikkere laklaag heeft en daarmee beter beschermd is tegen weersinvloeden. Versierselen, zoals de ster voorop een Mercedes, wekken de indruk dat de auto belangrijk is. Het duidt namelijk aan dat het een automerk betreft met een indrukwekkend verleden. Het is een automerk met ervaring en een goede reputatie. Ook brede banden, een spoiler en andere accessoires beïnvloeden de uitstraling van de auto en geven het voertuig een bepaalde status en/of sportiviteit.

Een kenmerkende nieuwgeur

Zelfs de geur van de auto heeft effect op de verkoop. Nieuwe auto's hebben een bepaalde (nieuwe) geur die geassocieerd wordt met een luxe. Bij occasions wordt deze geur met een spuitbus aangebracht. De cockpit spray die gebruikt wordt om het dashboard te laten glimmen bevat deze kenmerkende nieuwgeur.

Meer over de auto: auto.startpagina.nl

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie

Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk
  Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen


Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com

Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
https://www.lichaamstaal.nl
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Bodycom Lichaamscommunicatie.Collectanten voor goede doelen
Terug naar Index




Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen

Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren
Een nieuwe uitdaging? Zet dan je schouders eronder! Valt het uiteindelijk tegen? Haal dan je schouders op! #lichaamstaal #relativeren.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren


Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je leren
Frank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com


Het groot complimentenboek
Het groot complimentenboek
Er is nu een vernieuwde druk van Het groot complimentenboek .

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer complimenten


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.

Meer informatie
Hier bestellen.


Boek: Lichaamstaal
Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Lichaamstaal, Frank van Marwijk
Het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...

Laatste artikelen:
Evenwicht werk en privé
Flexibel doelen stellen
Grip op emoties
Representatief overkomen
Urgent en belangrijk
Les in mensenkennis
Verspillingen voorkomen
Sprakeloze aansturing
Speelse complimenten
Hoe gemiddeld ben je?
Nieuwjaarsconference
Geslaagde voornemens
Meer structuur

Meer artikelen van
Frank van Marwijk